Det här är en text om en Man som är bra, han är bra genom att göra det som kan uppfattas som självklart.
Han gör det som gör det han är bra på. Dessutom lyssnar på andra kring det som de är bra på.
Det kan låta enkelt, men det är få förunnat.
Men det är precis så Szymon Mackiewicz har gjort Wig Kayaks till något alldeles speciellt.
Historien om Wig Kayaks (hos Kajaksidan)
Det här är en berättelse från mitt, Jörgens perspektiv.
År 2017 kom en polsk kille till butiken och presenterade sig och sina kajaker. Kajakerna passade kanske inte oss och vår marknad, men vi såg direkt potentialen som fanns här. Vi gillade Szymon. Han var ganska lågmäld och det fanns en seriositet hos honom, han lyssnade på ett sätt som vi inte riktigt upplevt hos andra kajakproducenter tidigare. Det här var intressant på något vis, magkänslan sa något speciellt.
Den här typen av tillverkare var ju vad vi sökte. Vi hade nämligen under en lång tid pratat om att vi ville få göra kajaker så som vi ville ha dem, som våra kunder ville ha dem.
Vi ville såklart göra en kajak som skulle sälja bra, en kajak som skulle gillas av så många friluftspaddlare som möjligt.
Vi hade lyssnat på kunder i 17 år och det fanns hål att täcka i bland alla de kajakmodeller som fanns där ute och det ville vi göra med lite nytänk kring kajakernas utformning.
Vi hade försökt komma med ideer till tillverkare förr, men ingen vågade gå utanför boxen som vi ville och ta det hela, hela vägen.
I och med att allt kändes bra så började vi med att ta in några kajaker från Szymons ordinarie sortiment för att testa kvaliteten och finishen. Det såg lovande ut men det fanns jobb att göra för att få till vår spec. krav.
Vi ville jobba med varje detalj och våga göra något nytt, det där som saknades på marknaden.
Skrovet skulle vara ganska klassiskt, det skulle ge en stabil kajak för avslappnad paddling, kombinerad med en stor öppen sittbrunn för fri och ergonomisk paddelteknik, samt så fanns det många detaljer på däcket vi ville få till.
Arbetsnamnen var många, men till slut landade vi i namnet Mira.
Längden skulle vara 5 meter, men vi ville ha en siffra som stack ut lite, nått som fanns där i bakhuvudet, så det blev Mira501, ,, , , , , inspirerat av jeansen Levi's 501.
När vi utvecklade Mira så utgick vi såklart ifrån skrovformer, ideer, sittbrunnar och egenskaper som vi gillar och som de flesta friluftspaddlare efterfrågar. När det gällde skrovet tittade vi på kajaker som Zegul 530 och Oceanspirit, medan sittbrunnen inspirerades mer av VKV för att möjliggöra en effektiv och fri paddelteknik.
Här är ett första utkast av skrovet.
Kajakens design och konstruktion.
Szymon, och hans far som är båtbyggare, var hos oss och vi diskuterade framåt. NU fick jag vräka ur mig alla detaljer jag gått och önskat hos en kajak under 20 års tid. Vissa var kanske lite för omständliga att genomföra, som specialdesignade handtag, barlasttankar och annat fritt spånande som kanske inte skulle bli ekonomiskt försvarbart i slutänden.
Men det mesta skulle vi nog lyckas få till.
Vi i butiken ville ha detaljer som, fasta centrerade handtag, självräddningsfästen ovan kajaken så ej paddeln skaver i kajaken, vattenflaskhållare, och pedalerna som är justerbara i höjd, längd, vinkel, bredd och djup, samt mycket mycket mer.
Det blev många många möte, diskussioner, bilder och filmer fram och tillbaka med Szymon där vi argumenterade paddlingsegenskaper, upplevelse kontra produktions problematik.
En stor lucka fram i kombination med den smala formen, det fick jag slåss för lite extra.
Den diskussionen gick igenom den vanliga processen 🙂 Jag önskar en sak, han säger, nja,nej, det går inte pga, både det ena och det andra i produktionen, jag säger att det går, , , Szymon ringer tre dagar senare och säger att han inte kunnat sova, OCH nu har han en lösning 🙂
Szymon hittar alltid lösningar. Har man väl planterat en ide hos honom som han innerst inne gillar så gnager och gnager den på honom, även om den kan var omständig så löser han det tillslut.
Vi tänkte oss in i hur allt upplevdes från sittbrunnen, de små detaljerna, som vart skruvarna ska sitta, hur linorna ska dras på däck. En detalj jag gärna ville få till var att kunna ha kartan fäst så nära paddlaren som möjligt. Alltså att däckslinorna fästes nära paddlaren så man kan fästa främre delen av kartfodralet i dem och ha kartan i knät som man kan se kartans detaljer lättare.
Szymon såg inget som omöjligt, men allt gällde att väga mot arbetstiden det skulle kosta och därmed slutkostnaden för kajaken.
När det gällde skrovet ville jag ha slanka former för fint glid. Botten skulle övergå från en skarp för, som ger kursstabilitet, och sedan fläka ut sig och bli rund, för att avslutas som en tvålkoppsform under rumpan. Här bak skulle kajakens sidor ha skarpa slag för stabilitet och för att kunna kanta kajaken vid mer tekniska manövrar. I början var de skarpa slagen ganska långt fram, och däcket var avrundat framför sittbrunnen.
Jag ville dock ha skarpa kanter för en mer avslappnad paddelisättning, alltså att däcket var avskuret vid paddelisättningen så man minimerar risken att slå i kajaken med paddeln, eller tvingas till att ha en onödigt hög paddelföring.
Szymon var lite motvillig till detta i början, och jag förstod inte riktigt varför.
Jag tänkte: ”Det är väl bara att slipa ner pluggen och få till de där detaljerna.” Så svårt kan det väl inte vara tyckte jag, , , och som vanligt hittade Szymon lösningar, , , , , , , , , ,
SÅ.. . . bilder och mått kom så småningom på de nya formerna och allt var frid och fröjd.
Vid mitt nästa besök i fabriken upptäckte jag dock att de visst fick lov att bygga en helt ny plugg för att jag skulle få mitt avskurna däck och det fina paddelisätt – den gamla pluggen låg där på en hylla och dammade. Oops. .
Nu förstod jag Szymons motvillighet i början, MEN oj, vad jag inte ångrar att jag låg på! Det hade inte alls varit samma sak eller samma känsla för kajaken om vi hade kompromissat.
Under tiden i Polen så händer det grejjer, Szymon på andra änden av processen har börjat fullända sin tillverkning med Vacuum-teknik. Det är en byggnadsteknik där man använder vacuum för att suga in plasten in i väven istället för att handrolla ut den. Vacuumprocessen har många fördelar, dels blir det en trevligare arbetsmiljö och minimalt spill av plast, men framförallt så får man styvare, starkare och lättare kajaker i en väldigt kvalitets-säkrad process där varje kajak blir exakt bakad som den innan. Här använder man bara exakt den mängd plats som behövs för den specifika kajaken.
MEN vart var vi nu på väg?
Vi var ju ute efter en kajak för den stora mängden paddlare, inte en lyxprodukt. Kvalitet, konstruktion och detaljer – allt började spåra ur och jobbas med in i minsta detalj. Det var visserligen exakt vad vi ville! Vi ville göra det bästa vi kunde tänka oss, Men priset fick ju inte dra iväg.
Efter några samtal med Szymon så hade han försäkrat oss om att prisbilden skulle hållas med hjälp av en del smarta lösningar, lång erfarenhet, stora bulk-inköp med minimalt antal mellanhänder, solceller och såklart, en billigt startkostnad då vi gjort all utveckling själva.
Och det är väl inget konstigt egentligen med att en bra form på skrovet inte kostar mer än en sämre så vi gasade vidare 🙂
Färgsättningen dock, där fanns det tid i produktionen att spara så bestämde vi skulle vara enkel men snygg. Varje rand av ny färg tar värdefull tid i produktionen. Det blev många många skisser och omröstningar, tillslut kom vi kom fram till ett alternativ som både vann våran omröstning i utseende och som vann i fabrikens röst vad gällde den praktiska handpåläggningen.
Så nu börjar det roliga på riktigt. Vi bestämmer oss för att lägga om planen helt och hållet och köra linan ut. Vi skulle göra premiumkajaker som var mer genomtänkta än något annat på marknaden och vi skulle få göra kajaker så som vi ville ha dem, vi skulle får bryta traditioner, jag skulle få utlopp för 18-års tankar och ideer som jag tänkt på under alla timmar i kajaken och som alla kunder kommit med. Det här kändes riktigt roligt !
Komfort och finesser
Vi jobbade på varsitt håll med känslan i sittbrunnen, de små detaljer är som sagt avgörande för paddlingsupplevelsen.
Sittbrunnen kommer vara stor och öppen för att man lätt ska kunna kliva i och ur, sitsen, pedalera, sittbrunnens utforming kommer vara så att man kan sitta fritt och skönt, man ska var fri i rotationen för att det ska vara lätt som möjligt att driva kajaken framåt. det kommer att bli en sittbrunn med stöd för roll, men det fick ej vara sittbrunnsvingar / lårstöd som skulle hämma friheten.
Att kunna variera sittställningen bidrar mycket till att ha det bekvämt i kajaken under lång tid.
Allt går åt rätt håll.
Dock fick Szymon ideer från andra personer i europa, och jag förstår dem, för det den här sittbrunnen var något helt nytt på marknaden. De ville ha en mer traditionell utformning där grönlandsrollen skulle prioriterades med rejäla lårstöd.
Här låg jag på och var ganska hård. Man kan inte blanda ihop massa olika saker. Den här kajaken skulle gå att rolla, men det var absolut ej det som skulle prioiteras framför friheten. Svakstödet skulle heller inte fokusera på rollen, utan här ville vi ge paddlaren möjligheten att vila bekvämt i paddlingen mot ett rejält ryggstöd, vi valde ett som glider med i paddlarens rotation samtidigt som det ger ett bra stöd.
Det ska vara en väderskyddad brunn, men den får absolut inte begränsa paddlarens rörelser.
Den höga brunnen skyddar mot väder och vågor men den skalades av ordentligt utvändigt med branta sidor för att ej störa paddlingen på något vis.
Kajakens handtag och vyn framåt.
Handtagen ville jag ha robusta och symmetriska med kajaken, inte hängande på sidan. Lite löjligt kanske, men när allt annat är perfekt vill man inte ha små detaljer som stör. Jag ville ha allt perfekt från sittbrunnsvyn, det ska vara balans i "bilden" och inget som stör vyn när man glider fram på ett spegelblankt vatten.
Vi fortsatte bollade mycket ideer via telefonerna, det blev en del sömnlösa nätter. framförallt för Szymon.
Vi avslutade detalj-arbetet när jag var nere i fabriken. Det kändes väldigt spännande att stå där med linorna och dra dem över kajaken, märka ut var varje fördjupningarna för däckslinorna ska vara. Små detaljer, men får inte blir fel, man får inte ha tänkte fel.
Det sköna i den processen är att Szymon och hans far jobbar väldigt analogt. Det är inte på en dator man sitter och ritar ut detaljer och hoppas det blir som man tänkt sig i verkligheten. Här stod vi med pluggen framför oss och jobbade in de sista pusselbitarna för hand.
Riktigt roligt och spännande !
Szymon har fördelen att han är en god lyssnare, han är lugn och trevlig. Han verkar ha många vänner i kajak-branschen och flygplans-branschen, i vart fall så pratar han med många, både tillverkare, försäljare, leverantörer av material och paddlare. Han tar alltid till sig av sina och andras erfarenheter för att slippa göra onödiga misstag längs vägen. Han fick till Vacuum-produktionen förvånansvärt fort, även om det säkert skett misstag som jag ej hört något om .
Jag är lite förvånad nu i efterhand när allt är ingång och vi från Kajaksidans personal är och hälsar på i fabriken så frågar jag om jag får filma och fota eller om han har något att dölja, men han är mest undrande, filma på du säger han. Jag har frågat om han inte har några hemligheter som han inte vill visa sina konkurrenter, men då har han bara svarat "let them try " - Jag tror att det är en antydan på hur mycket jobb han har lagt ner på att få till allt perfekt.
Produktionen är nu så finstämd så att till en hel kajak, en Rapid522 så går det bara åt 6,5kg plast. Ibland blir det en liten fläck uppe i kanten på formen där väven ej blir genomvåt, då är arbetarna där med sprutor, likt sjuksköterskor och injicerar lite mer och sedan på med ett plåster så det blir tätt.
Tidiga kajakordrar ger hållbar personalpolitik.
Det Szymon har fått lära sig längs vägen det är personalpolitiken.
I början så anställde han personal, gav dem normala löner, lärde dem arbetet med komposit, , , , och sedan drog arbetarna vidare till vindkraftsindustrin i Tyskland. Så fick Szymon börja om. Här lärde han sig att det är mycket effektivare att ge lite mer i lön för att få behålla bra personal, det är väldigt viktigt att ha nograna personer vilket har resulterat i att det är många kvinnor som bygger åt Wigs Kayaks.
Szymon har även fått lära sig att vara hårdare mot oss återförsäljare, han måste kräva för-ordrar på hösten. Då han inte varit hård på den saken så står han men mindre arbete under hösten och måste göra personalstyrkan mindre, sedan när ordrarna kommer in på våren så måste han anställa ny personal och det har inte varit hållbart.
Så numer har han en årsplan med stadig produktion året om.
Leverans av den första riktiga Mira-kajaken.
Den första Mira-kajaken kom efter 2-3 års utveckling. Då var vi såklart ivriga att prova den på vattnet direkt. Jag blev överraskad av två saker: dels hur lättmanövrerad kajaken var, och dels hur lätt den gled, även upp i förvånansvärt hög hastighet.
Trots att det var en stabil kajak gled den fantastiskt fint. Jag hade GPS med mig och kunde se hur väl skrovet släppte vattnet.
Allt hårt arbete med ritningar, samtal och justeringar hade verkligen lönat sig.
Det blev några små justeringar och sedan var vi Helt nöjda.
Mira blev och är en kajak jag verkligen gillar.
Det är den roligaste och mest uppskattade produkt vi haft.
Mycket av uppskattningen ligger i den stora brunnen som underlättar för så många att göra det lätt att komma ut på vattnet samt den avslappnade, trygga känslan väl ute på vattnet tack vare Miras stabilitet.
Den blev så poppis att Szymon gjorde den i 4 olika storlekar så det finns en för var storlek av paddlare.
Extra kul var att den kajak som vi vågade chansa mest med, den mest "kontroversiell" och som var mest utanför boxen, Mira520XL, med extra-extra stor sittbrunn är den av Mira-kajakerna som säljer enskilt bäst.
Kajak-recensioner på Facebook.
KUL !
Här berättar vi om många av våra ideer och tankar som tillslut blev verklighet.
Nästa steg: Kajaken Rapid
Vi, Kajaksidan och Wig Kayaks ville få fram en vass havskajak. En mils-slukare som jag personligen skulle välja då sträckor på havet ska avläggas så lätt som möjligt.
Ett motionsverktyg som även passar som havskajak, En snabba kajak som även går bra ute i vågorna. Dessa egenskaper är vad Surfskis har. De har slanka hydrodynamiska former för glid och en rocker för att vara lättmanövrerade. Vi tittade på några olika modeller som vi gillade, några av världens populäraste. Utifrån de formerna så breddade vi, anpassade, och justerade för släprodrets egenskaper, fila, testa, fila osv. Däcket på Rapid ser man tydligt att det följer samma look som Mira-serien vilket kommer att bli kännetecknet för Wig Kayaks.
Rapid blev ytterligare en framgångs-saga, trots att en del gamla rävar inte förstod de här moderna formerna så var det många många många andra som gjorde det och Rapid blev snabbt Wigs mest sålda kajak !
För mig och Jessica var Rapid det självklara valet när vi skulle ge oss på att paddla hela Stockholms skärgård, Landsort - Arholma på 24 h. ( Vi klarade det )
Szymon fortsatte sedan framgångsprocessen genom att fokusera på det han är bra på, alltså att förfina och utveckla det tekniska kring kajakbyggandet och så tog han hjälp av paddlare för att få fram de bästa paddlingsegenskaperna
Kajaken Player505 och framtiden.
Nu var det dags för en Lek/Expeditions-kajak. Szymon vände sig då till Tomasz Furmanek i Bergen, en kille som är mycket ute bland Stora vågor och han gillar att rolla en hel del. ( ivf på film ) Kolla in @tfbergen på instagram.
Kajaken som de fick fram nu blev någonting riktigt bra, en kajak med mycket volym i mitten av kajaken men med en utdragen köl-linje som ge kursstabilitet.
(Och jag fick namnge den 🙂
PLAYER reagerar riktigt, riktigt bra på din kropps rörelser. Men den gör det på ett kontrollerat vis.
Glider du rakt fram och lägger den på kant så svänger hon väldigt följsamt. Sedan kan du mitt i svängen lägga ner henne plant igen och hon styr upp sig och går rakt.
Det var lite kul när jag var ute och paddlade med min idol Karin Åmossa, hon är en riktigt roll-och teknik-nörd med massa expeditionserfarenhet. Hon satt här i Player505 och hon påpekade just dessa egenskaper genom att säga "Här har någon verkligen gjort någonting rätt" och det säger hon om och om igen , Kul ! 🙂
Jag själv paddlar oftar stadsnära här i Stockholm så jag har ej lyxen så ofta att få fina havsvågor, men när jag ska ge mig på att leka med båt-vågorna då väljer jag absolut Player, , riktigt kul att kunna ha den kontrollen och ligga på kant på sidorvågorna och utmana sig själv.
Irländska kajaken Hunter från Polska Wig Kayaks
Det senaste som hänt ( 250228 ) är att Szymon nu fortsatt med samma taktik.
Han lyssnar igen på sina paddlare därute på havet och själv så vidareutvecklar han sin byggteknik.
Han har nu i samarbete med Irländarna vidareutvecklat Player till ytterligare en kajakmodell - HUNTER, en riktigt lek-kajak. Än mer rocker ( böj på kajaken)
Än lägre bakom ryggen och rejäla lårstöd för en smidig roll. Justerbar sits och ett slimmat akterdäck för själv/ och kamraträddnings-manövrar. Samt grym design . . .
Själv har Szymon och Wig Kayaks tagit nästa steg i produktionsutvecklingen.
Han har en solcellsanläggning med överskottsenergi. Så har han byggt en ugn där han kan baka kajakerna med epoxi vilket gör så epoxin får en långlista full med förbättrade egenskaper, så nu kan Wig Kayaks göra starka, styva 5,5 m långa Havskajaker, fullutrustade med luckor och allt på bara 16,5 kg vilket är fantastiskt !
TACK SZYMON !
Och Grattis Szymon. Nu vill två av de mest välrenumerade kajakmärkerna att Szymon och Wig Kayaks sköter deras produktion.
KUL JU !!
-----------------------------------------------------------------------------------------------
I staden där Wig Kayaks är beläget så heter var och varannan pub, firma, restaurang, affär något med "Wig". Det har att göra med :
Nationalparken Wigierski
Vattnet är parkens främsta tillgång: tiotals insjöar förbundna med varandra genom ett nät av floder. Den största sjön är Wigry (73 m djup, femte i Polen i storlek). Genom sjön flyter floden Czarna Hancza. Tillsammans med Augustówkanalen utgör floden en av de mest attraktiva kanotlederna i Polen.